Mediacampagnes

Wat moet je weten over de mediacampagnes op deze website?

Het zijn geen ‘gewone’ campagnes. Daarmee bedoelen we dat ze geen product aan de man brengen. Wél willen ze het gedrag van mensen beïnvloeden.
De campagnes stellen nieuwe methodes voor om met genderverschillen en andere arbeidsmarktgerelateerde kwesties om te gaan.
Door persconferenties te organiseren en persberichten te verzenden, zorg je ervoor dat projecten in het nieuws komen.
Alle campagnes zijn uit noodzaak geboren. Ze informeren bovendien op niet-conventionele wijze.
Doelgroepen worden gesensibiliseerd door ze overtuigende informatie te bieden. Deze kan een oplossing voor hun problematiek zijn.

Overtuigende informatie

Waarop moet je letten als je een sensibiliseringscampagne organiseert?  Hoe overtuig je je doelgroep?
Hou het beknopt. Te veel extra informatie kan je boodschap vertroebelen. Een heldere boodschap is ook het geloofwaardigst.
Vertel iets nieuws. Of vertel op een nieuwe manier. Zo trek je de aandacht.
Breng een geloofwaardige, overtuigende boodschap.
Zorg dat je boodschap of haar vorm herkenbaar is.

Aandachtspunten – wanneer je aan je campagne begint

  • Hoeveel mensen wil je bereiken?
  • Hoeveel tijd en middelen heb je?
  • Welk aspect van je project heeft nieuwswaarde? Met andere woorden: waarrond bouw je je campagne op?
  • Maak een lijst van wat je moet doen om de aandacht van het publiek te winnen. Hou rekening met deze lijst.
  • Hou je projectpartners op de hoogte van je vorderingen. Dat werkt het vlotst.
  • Wees zo creatief mogelijk. Je wil immers vernieuwend zijn.
  • Verlies je budget niet uit het oog.

Aandachtspunten - wanneer je de pers te woord staat

  1. Wees voorbereid: weet wat je zal zeggen
  2. Hou rekening met de lezers, luisteraars of kijkers
  3. Hou altijd een aantal ‘good practices’ in het achterhoofd
  4. Journalisten stellen weleens ‘lastige’ vragen. Hou daar rekening mee
  5. Spreek duidelijk en geef heldere, korte antwoorden. Luister goed naar de vragen.
  6. Reken er niet op dat de media je antwoorden letterlijk zullen brengen.
  7. Je mag er wel op staan dat je juist geciteerd wordt, maar probeer niet om de mening van de journalist te ‘verbeteren’.

Contactpersoon: 

Annemie Roets
T:
02/552 83 33