Breng een overtuigende boodschap

Je boodschap moet zich onderscheiden van wat er ooit al gezegd is over het onderwerp. Een idee blijft bij de doelgroep hangen als het nuttig is voor de doelgroep, als het voor hen een probleem helpt oplossen, of als het een verrijking van hun leven betekent. De doelgroep zal dan ook geneigd zijn die informatie zelf door te geven.

  • Ga er niet van uit dat iedereen gefascineerd is door zaken als gendermainstreaming. Trek de aandacht!
  • Vertel iets nieuws. Of vertel het op een nieuwe manier. Zo kan de campagne van de UN # Womenshould wel eens een eye-opener zijn. UN Women, de tak van de Verenigde Naties die zich ontfermt over gendergelijkheid en empowerment voor vrouwen, lanceerde in 2013 een opmerkelijke campagne: #womenshould. Uit de ‘auto-complete’-functie van Google bleek dat je erg schokkende zoektermen voorgeschoteld kreeg wanneer je zocht op termen als ‘women should’, ‘women shouldn’t’ en  ‘women cannot’. Kijk zelf maar.
  • Breng een geloofwaardige, overtuigende boodschap. Zoals dit filmpje van de Europese Commissie.
  • Wees kort en bondig.
  • Organiseer persconferenties en verzend persberichten om je visibiliteit te vergroten.
  • Communiceer via zowel vrouwen als mannen. Een voorbeeld is de campagne #Likeagirl. “Je loopt als een meisje”, “Je gooit als een meisje”, … het zijn kwetsende uitspraken die vooral hard kunnen aankomen bij pubers en bovendien een vertekend beeld geven van vrouwen. Via een reclamefilmpje wilde Always daar verandering in brengen en deze stereotypering stopzetten. De campagne ging meteen viral en werd tevens getoond tijdens de half-timeshow van de Amerikaanse Super Bowl, goed voor 118,5 miljoen Amerikaanse kijkers. Bekijk hier het filmpje.
  • Je boodschap heeft meer impact wanneer deze gelinkt is aan belangrijke evenementen en/of gebeurtenissen (bv. Internationale Vrouwendag). Zo is dit filmpje met Daniel Craig en Judi Dench niet onopgemerkt gebleven op Internationale Vrouwendag
  • Heb je een website? Hou hem up to date. Plaats geregeld nieuwsberichten en deel deze ook via sociale media zoals Facebook en Twitter. Zo lok je volgers opnieuw naar de website. Blijf hierin investeren. Het gebeurt maar al te vaak dat goedbedoelde Facebookpagina’s en Twitterfeeds na verloop van tijd beginnen te verwateren.
  • Bekijk je boodschap altijd vanuit verschillende standpunten en laat die ook eens nalezen door iemand van het andere geslacht. Mannen en vrouwen kijken vaak anders naar communicatie en letten inhoudelijk op andere zaken.
  • Toets je campagne af met een checklist. Deze kan je zelf maken. Je kan ook een bestaande gebruiken, zoals bijvoorbeeld deze genderchecklist.
  • Maak gebruik van ambassadeurs/rolmodellen om je boodschap kracht bij te zetten. Hierbij een aantal criteria waaraan je ambassadeur/rolmodel moet voldoen:

      o Iemand met credibiliteit
      o Iemand die doet wat hij/zij predikt (walk the talk)
      o Iemand waarmee men zich kan vereenzelvigen en respecteert