Gebruik je beeld voor advertenties, vacatures, communicatie- of reclamedoeleinden? Geef de lezers dan de juiste indruk door rekening te houden met gender en een juist beeld te scheppen.
Laat de clichés even voor wat ze zijn en communiceer eerlijk, duidelijk en respectvol. Vrouwen zijn belangrijk in de keuzes voor allerlei producten en verdienen dus ook vanuit een puur zakelijk perspectief de nodige - en niet stereotype - aandacht.
Hieronder volgen checklistgewijs enkele aandachtpunten rond genderneutraliteit.
Enkele goede voorbeelden:
Het werken zoals het is
Het werken zoals het is wil mannen en vrouwen sensibiliseren en motiveren aan de hand van goede voorbeelden. Deze werden verzameld op video. De doelgroep bestaat uit werkzoekende vrouwen & mannen, trajectbegeleiders en zorgverstrekkers. Lees meer.
Competentiespiegel
In 2004 en 2005 voerde vzw VOKANS het project Competentiespiegel uit. Het doel? De negatieve percepties rond de competenties van kansengroepen teniet doen. Door een portfolio voor kansengroepen te ontwikkelen, konden ze tijdens een sollicitatiegesprek ook uitpakken met hun ‘verscholen’ kwaliteiten. Bekijk hier het promotiefilmpje.