Het ESF en de jongeren

De ervaring van Dylan en het WIJ-project...

Het project Werkinleving voor Jongeren begeleidt jongeren naar de gepaste loopbaan. Wij hebben ons oor eens te luisteren gelegd bij Dylan, die sinds eind oktober 2014 dankzij dit project tewerkgesteld is als administratief bediende.

Dylan De Schepper, is een jonge dynamische persoon, die sinds eind oktober 2014 tewerkgesteld is als administratief bediende bij De Drie Hamerkens in Antwerpen.

Zijn weg hier naartoe verliep niet evident, maar dankzij SBS Skillbuilders en het ESF agentschap, slaagde hij erin om een geschikte job te vinden. ‘Tijdens mijn zoektocht naar werk ben ik veel uitgenodigd geweest om op gesprek te komen bij de VDAB en na verloop van tijd hebben ze mij de keuze gegeven om mee in te stappen in dit project. Voorheen schuimde ik voornamelijk het internet af op zoek naar geschikte vacatures en heb ik ook een traject van JES gevolgd.’

Dylan ervaarde de begleiding als zeer positief: ‘Als je hulp nodig had met iets, was je begeleider er direct om je te helpen. Ook tijdens de sollicitatietrainingen werd alles duidelijk gezegd en uitgelegd. Als je het niet echt begreep dan mocht je het altijd vragen en werd het nog eens zeer goed uitgelegd.’

Het administratieve domein is echt iets waarin Dylan zich verder wil ontwikkelen, maar doordat hij ook ambitieus is, wil hij na verloop van tijd ook hogerop klimmen.  ‘Mijn toekomstplannen zijn niet echt anders dan dat ze nu zijn, en dat is verdergaan in de administratieve richting, maar hopelijk kan ik doorheen de jaren misschien toch wat hogerop klimmen.’

 

Duaal leren: voltijds les volgen in het middelbaar onderwijs, of 60 % van de tijd werken?

Het duaal leren is een traject waarbij de student van het beroeps- en technisch secundair onderwijs ervoor kan kiezen om voltijds lessen te volgen of 60% van de tijd te werken binnen het vakgebied.  Via de werkervaring kan de jongere de nodige arbeidsmarktgerichte competenties verwerven.

Het ESF heeft in juli een oproep gelanceerd om innovatieve projecten uit het werkveld te financieren die met een vernieuwende opzet werken rond één of meerdere thema’s rond duaal leren: ‘Toeleiding ‘, ‘Screening, intake en matching’, ‘Geïntegreerde begeleiding’, ‘concrete leertrajecten’ en ‘Evalueren’.

Meer info kan je hierover terugvinden via deze link.