Waarom krijgen vrouwelijke ondernemers moeilijker kredieten dan mannen? Twee mannen over geld en vrouwen

De loonkloof bij vrouwelijke werknemers is ondertussen algemeen gekend. Op 10 november 2021 'vierden' we nog het feit dat vrouwen vanaf dan eigenlijk gratis werkten, in vergelijking met hun mannelijke collega’s. Maar er is evenzeer een kloof te zien bij de ondernemers. Voor vrouwelijke ondernemers is het veel moeilijker om kredieten te bemachtigen. Als ze een krediet bemachtigen, dan moeten ze doorsnee 0,5% meer krediet betalen en 30% meer waarborgen geven dan mannen. Nochtans is de default rate, het percentage dat de lening niet op tijd terug betaalt, 30% lager bij vrouwen dan bij mannen. En ook al wordt 29% van de bedrijven geleid door een vrouw, toch ontvangen ze slechts 2,2% van het risicokapitaal. Schokkende cijfers die jammer genoeg geen Vlaams of Europees, maar een mondiaal probleem zijn.

Professor Rudy Aernoudt van de universiteit van Gent heeft hier heel wat onderzoek rond gedaan. Hij geeft ons een boeiend inzicht in de problematiek. We laten eveneens CEO van Microstart Dirk Dewitte aan het woord die met zijn organisatie werkt aan deze problematiek. Zijn cliënteel telt 30% vrouwen die ondersteuning krijgen voor hun onderneming. Reden genoeg voor ons om hen een forum te geven op deze Internationale Mannendag.

Geïnteresseerd? Bekijk dan onderstaande teaser. De volledige interviews van Rudy Aernoudt en Dirk Dewitte vindt u terug op onze YouTube pagina.

Wie er niet genoeg van krijgt kan ook de artikels in bijlage lezen van prof. Rudy Aernoudt.